سونی

اخبار محصولات جدید معرفی شده کمپانی سونی

سونی

اخبار محصولات جدید معرفی شده کمپانی سونی

سونی

.......... محصولات کمپانی سونی ...........
......... Sony Corporation Products ........

اصلیتی آلمانی دارد، آرام و خونسرد؛ اما همیشه با لبخندی بر لب، حس خوبی را به مخاطبش منتقل می کند. اسمش رودریگر اودنباخ است. پیش از این مدیر فروش سونی اریکسون بوده و اکنون مدیر کل دفتر سونی موبایل در خاورمیانه و آفریقا به حساب می آید.

مردی از قاره سبز که نمایندگی شرکتی از شرق دور را در استراتژیک ترین منطقه دنیا بر عهده دارد و در سخت ترین شرایط هم لبخند را فراموش نمی کند.

رودریگر، یا همانطور که دوستانش او را صدا می کنند، رودی، چندی پیش در دوبی نشستی صمیمانه با نارنجی داشت و این فرصت را فراهم کرد تا طی یک مصاحبه اختصاصی، سوالاتی که در رابطه با سونی در ذهن داشتیم را با وی در میان بگذاریم.

در ادامه مطلب با ما و رودریگر اودینباخ همراه باشید.
آیا ساخت محصولات مقاوم در برابر آب و گرد و غبار تاثیر زیادی بر روی میزان فروش دارد؟ چون که گنجاندن این قابلیت در دستگاه، به وضوح طراحی آن را تحت تاثیر قرار می دهد.
به طور کلی باید بگویم که ساخت محصولات مقاوم در برابر آب و گرد و غبار به نوعی روند بازار محسوب می شود و مشتری به آن گرایش دارد، برای همین سونی هم تلاش می کند از این خواسته [مشتریان] پشتیبانی کند. اما در رابطه با طراحی محصولات من با شما مخالف هستم، همانطور که مشاهده می کنید این دستگاه (اشاره به اکسپریا زد ۱) از زیبایی چشمگیری برخوردار است و هیچ بخشی قربانی ویژگی مقاومت در برابر آب و گرد و غبار نشده. شاید دو سال پیش با شما موافق بودم، اما در حال حاضر طراحی این محصولات به پختگی کامل رسیده.
اما هنوز هم شاهد آن هستیم که بر روی پورت ها کاورهایی قرار داده می شود.
اوه نه، آن موضوع بحث بسیار کوچکی است. شما در نظر بگیرید که دستگاهی مثل زد ۱ دارای یک دوربین فوق العاده است که می توانید آن را به زیر آب ببرید و به عکاسی مشغول شوید. با در نظر گرفتن چنین امکان بی نظیری چند کاور بر روی پورت ها چندان بر روی [تصمیم] کاربر اثر نخواهد گذاشت.
شرکت سونی در این یک سال پرچمداران متعددی را یکی پس از دیگری معرفی کرده. آیا این موضوع قرار است ادامه دار باشد و یا سونی با این روش مشغول یافتن ذائقه مصرف کننده است؟
من فکر می کنم این موضوع بخشی از پرتفولیو سونی به حساب می آید. اگر شما به پرتفویلیو ما نگاهی بیندازید متوجه می شوید که ما نه تنها در رده پرچمداران دستگاه های بی نظیری را ارائه می دهیم، بلکه در خانواده میان رده ها و حتی پایین تر از آن هم محصولات خوبی را ساخته ایم که حتی آن ها هم از قابلیت مقاومت در برابر گرد و غبار برخوردار هستند و دوربین با کیفیتی هم دارند.
من چندی پیش مصاحبه ای با تیم کوک (مدیر عامل اپل) دیدم که در آن مجری از وی سؤال کرد آیا نگران هستی که شرکتت تبدیل به مجموعه ای مثل سونی بشود؟ خب همانطور که می دانید سونی در طی دهه های ۷۰، ۸۰ و ۹۰ مجموعه ای از نوآوری ها را ارائه می کرد و هرگاه کاربر به خلاق ترین شرکت دنیای الکترونیک فکر می کرد، نام سونی بلافاصله در ذهنش شکل می گرفت. اکنون اپل هم در حوزه های بسیاری درخشیده، با این تفاوت که بر خلاف سونی در آن سال ها، اکنون رقبای بسیاری در بازار وجود دارند.
چنین سؤالی، چنین مفهومی، چه حسی را به شما منتقل می کند؟ و آیا اصلا این سؤال نشانگر واقعیت است؟ آیا سونی در حال حاضر تلاش می کند تا راه خود موفقیت را پس از دوران تاریکی که پشت سر گذاشته دوباره پیدا کند؟
سونی یک مجموعه بسیار قدیمی است و تا به حال محصولات قهرمان زیادی را در حوزه های مختلف، مانند دوربین، تلویزیون و موبایل ارائه کرده. من نمی توانم در حال حاضر درباره رقبا نظر بدهم، اما چیزی که می بینم این است که در حال حاضر سونی تنها شرکتی است که می تواند بهترین خدمات را در زیر یک چتر ارائه دهد. گردآوری محتوا، سرگرمی و بالاترین تکنولوژی در یک دستگاه از مزیت های بسیار مهم سونی به حساب می آید. اگر شما آخرین گزارش مالی سونی را مطالعه کنید، متوجه می شوید که ما دوباره در حال رشد هستیم و با شیب مثبتی حرکت خود را ادامه می دهیم.
آیا این شیب مثبت در عمل نیز تاثیری داشته؟
خب این حرکت رو به رشد کار را برای ما بسیار آسان تر می کند. فعالیت های ما نه تنها بازخورد خوبی را از سمت کاربران به همراه داشته، بلکه در زمینه فروش نیز بسیار تاثیر گذار بوده. در حال حاضر سونی در ۲۰ کشور، رتبه سوم را از لحاظ ارزش فروش در اختیار دارد. که البته این موضوع در رابطه با ایران هم صادق است. متاسفانه من نمیتوانم میزان دقیق سهم بازار را با شما به اشتراک بگذارم، اما همانطوری که خودتان هم می دانید ما یکی از بازیکنان اصلی بازار ایران، به حساب می آییم.
یکی از ایراد هایی که به سامسونگ گرفته می شود این است که یک زبان طراحی را بارها و بارها در دستگاه های مختلفی به کار گرفته است، آن هم بدون اینکه تغییرات چشمگیری در آن دستگاه ها اعمال شود. همانطوری که مشاهده می کنید بعد از معرفی اکسپریا زد، اتفاقی مشابه در سونی نیز در حال رخ دادن. آیا این موضوع شما را نگران نمی کند؟
در واقع باید بگویم که خیر. برای مثال اگر بخواهیم این مبحث را در رابطه با زد ۱ مطرح کنیم، باید بگویم که بله از لحاظ فلسفه طراحی تغییری ایجاد نشده، چرا که کاربران این طراحی را دوست دارند و نیازی به عوض کردن آن وجود ندارد. اما تفاوت اصلی در طراحی نیست، بلکه در موادی است که در ساخت این دستگاه مورد استفاده قرار گرفته اند. در زد ۱ یک قاب فلزی یکپارچه در اطراف دستگاه به کار رفته که دارای تکنولوژی منحصر به فردی است. در واقع، همین موارد کوچک هستند که تفاوت های اصلی را رقم می زنند. اگر شما به جزییات طراحی دقت کنید، متوجه پیشرفت های زیادی خواهید شد، اما طراحی کلی مانند قبل است و باید بگویم که کاربران ما هم از این موضوع استقبال کرده اند.
ببنید برای مثال زد ۱ یک محصول پرچمدار است. من با خرید آن و هزینه ای که پرداخت می کنم انتظار منحصر به فرد بودن را دارم. اما هنگامی که شما این طراحی را در محصولات میان رده نیز استفاده می کنید، صادقانه باید بگویم که حس چندان خوبی به من منتقل نمی شود.
خب تلاش کن که به این قضیه از دید کاربرانی نگاه کنی که تنها می توانند سراغ محصولات میان رده ما بروند. اما باز هم اگر می خواهی احساس متفاوتی داشته باشی، باید بگویم که شاید زبان طراحی در بین محصولات متفاوت باشد، اما همانطوری که پیش تر نیز اشاره کردم، جنس مواد مصرف شده در آنها با یکدیگر فرق دارد. ما برای اینکه در محصولات میان رده قیمت را پایین بیاوریم، مجبور می شویم مواد مرغوبی که در ساخت پرچمداران استفاده شده را کنار بگذاریم. پس [در کل] لزومی ندارد کاربران نگران شباهت دستگاه پرچمدارشان به محصولات میان رده باشند.
بیایید کمی هم در رابطه با نرم افزار و رابط کاربری صحبت کنیم. بسیاری از کارشناسان معتقدند که رابط کاربری اختصاصی سونی برای اندروید به اندازه محیط نرم افزاری سایر رقبا خوب نیست. بسیاری مشکل را در کمبود نوآوری و قابلیت های خاص در آن می دانند. آیا در این رابطه نظری دارید؟
من بار دیگر باید با شما مخالفت کنم. برای مثال اگر شما به داخل اپلیکیشن موزیک بروید، مشاهده می کنید که ما یکپارچه سازی عمیقی را با شبکه های اجتماعی از جمله فیسبوک داشته ایم. این یکپارچگی به قدری عمیق است که در بسیاری از موارد کاربر احساس نمی کند با دو مجموعه متفاوت روبرو است و قالبا از محیط یکپارچه ای که سونی برای آن تدارک دیده، لذت می برد. من فکر می کنم تولید کنندگان کمی هستند که به این حد از یکپارچگی دست پیدا کرده باشند و در نهایت باید بگویم که بر خلاف شما، من به این موضوع از دید دیگری نگاه می کنم و حرف شما را چندان قبول ندارم.
آیا می دانید که بسیاری از قابلیت های نرم افزاری شما در ایران قابل استفاده نیست؟
ممکن هست یک مثال بزنید؟
تقریبا تمام قابلیت های شبکه اجتماعی!
این موضوع لزوما به دستگاه ارتباطی ندارد، اما در مجموع باید بگویم که بسیار جای ناراحتی است، چرا که ما می دانیم بسیاری از کاربران ایرانی عاشق سونی هستند. اما متاسفانه کاری از دست ما بر نمی آید، غیر از اینکه امیدوار باشیم شرایط بهبود یابد.
حالا که بحث ایران شد، اجازه دهید این سؤال را هم بپرسم. من سال گذشته مصاحبه ای را از شما خواندم که در آن وعده داده بودید، سرویس سنتر (؟!) های جدیدی را در ایران راه اندازی کنید. آیا در طول مدتی که گذشت، واقعا به قول خود عمل کردید؟
من اتفاقا چندی پیش مشغول مطالعه گزاراشات این موضوع بودم. بله ما چند سرویس سنتر را در ایران راه اندازی کرده ایم، شاید تعداد آنها به صد ها مرکز نرسد ولی ما به سرعت در ایران در حال رشد هستیم و برای اینکه بتوانیم پاسخگوی نیاز کاربران مان باشیم، باید حتما به سمت احداث سرویس سنترهای بیشتری نیز پیش برویم.
سنسور Exmor-RS سونی در آیفون 5s مورد استفاده قرار گرفته. کمک کنید من این موضوع را بهتر درک کنم؛ شما آنقدر در زمینه دوربین خوب هستید که اپل برای تامین قطعات به سراغ تان می آید، اما باز هم شاهد این هستیم که بسیاری از کاربران همچنان دوربین آیفون را برای استفاده روزانه خود ترجیح می دهند. دلیل این موضوع چیست؟
در رابطه با دوربین باید بگویم سنسور تنهای بخشی از مجموعه است؛ لنز و موتور پردازشگری که در پشت آن قرار دارند نیز از اهمیت بسیار برخوردارند. پس داشتن تنها یک عضو از این مجموعه کافی نیست و شما باید بهترین قطعات را در کنار هم داشته باشید تا بتوانید بهترین تجربه را به کاربر منتقل نمایید.
فکر نمی کنید این موضوع که کاربران همچنان دوربین آیفون را ترجیح می دهند، به دلیل آن حس و تجربه کلی است که دستگاه به کاربرش منتقل می کند؟
بله، همیشه مجموعه ای از خدماتی که شما ارائه می دهید تعیین کننده هستند. برای مثال شما باید سریع ترین پردازنده را داشته باشید تا بتوانید روان ترین کیفیت را عرضه کنید.
تا به حال ۴ کمپانی با گوگل دستگاه های نکسوس را تولید کرده اند، آیا شما در این رابطه برنامه ای دارید؟ همچنین در زمینه ارتباط کلی خود با گوگل نیز کمی توضیح دهید.
در رابطه با بخش دوم باید بگویم از آنجایی که ما تمام محصولات خود را بر مبنای اندروید عرضه کرده ایم، پس قطعا رابطه حسنه ای بین دو شرکت وجود دارد. اما در رابطه با موضوع اول متاسفانه من نمیتوانم اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهم.
بسیار خوب، شما تمام تمرکز خود را بر روی اندروید قرار داده اید، آیا برنامه ای برای استفاده از سایر سیستم عامل ها مانند ویندوز فون دارید؟
ما بازار را به دقت زیر نظر داریم، و وضعیت سایر سیستم عامل ها را تعقیب می کنیم، اما در حال حاضر تمرکز اصلی ما بر روی اندروید است.
آیا ممکن است سونی روزی پلتفرم اختصاصی خود را داشته باشد؟
نه، تا جایی که من می دانم نه.
اکانت توییتر نوکیا تصویر زیر را در رابطه با لنزهای جدید سونی برای دستگاه های موبایل توییت کرد، نظری درباره آن دارید؟
(بلند می خندد) حرفی برای گفتن ندارم!
در پایان، آیا در رابطه با زد ۲ اطلاعاتی دارید که در اختیارم بگذارید؟
اجازه دهید فعلا از زد ۱ لذت ببریم. به موقع نوبت به زد ۲ هم خواهد رسید.
منبع: نارنجی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی