سونی

اخبار محصولات جدید معرفی شده کمپانی سونی

سونی

اخبار محصولات جدید معرفی شده کمپانی سونی

سونی

.......... محصولات کمپانی سونی ...........
......... Sony Corporation Products ........

چند سال پیش بود که درباره پنل های LCD دارای نقاط کوانتومی شنیدیم، ولی آن موقع هنوز در مرحله تحقیق بودند. حالا سر انجام به لطف دو محصول سونی، اکسپریا Z اولترا و اکسپریا Z1 شاهد آمدن نقاط کوانتومی تحت عنوان برند ترایلومینوس، به بازار هستیم.


توضیحات بیشتر درباره ی این فناوری را در ادامه مطلب بخوانید.

QLED در مقابل LCD
بزرگترین مزیت نمایشگرهایی با نقاط کوانتومی (یا همان QLED ها) این است که در مقایسه با LCD ها می توانند رنگ های دقیق تری را آن هم آسان تر و با طیف رنگ گسترده تر، شبیه سازی کنند. در عین حال مصرف انرژی QLED نیز بهینه تر است و از این نظر بیشتر شبیه OLED ها است، نه LCD ها.
فناوری LCD تا چند سال پیش از نظر طیف رنگ خیلی عقب بود ولی در سال های اخیر لااقل به فضای رنگ sRGB رسیده و حتی گاهی از آن فراتر هم رفته. بنابراین چندان عقب نیست.


QLED در مقابل OLED
شاید QLED از نظر کنتراست و طیف رنگ به پای OLED نرسد ولی به اندازه کافی نزدیکش می شود، تا جایی که تفاوت بین نمایشگر AMOLED و QLED آنقدرها محسوس نخواهد بود، مگر روی کاغذ. بر خلاف AMOLED که مولکول های اورگانیک آن تقریبا زود تنزل کیفیت پیدا می کنند، QLED دچار چنین مشکلی نمی شود و این برد بزرگی برای آن است.


کالیبره کردن رنگ در نمایشگرهای OLED آسان نیست و سامسونگ چند نسل زمان لازم داشت تا به کیفیت مناسب برای بازتولید رنگ های واقعی به وسیله این فناوری برسد. در آن سو، در نمایشگر های QLED می توان با کاهش یا افزایش نقاط کوانتومی درجه رنگ ها را تنظیم کرد، و از آنجایی که رنگ های تولیدی خالص تر هستند، نمایشگر QLED می تواند راحت تر کالیبره شود.


در حال حاضر سونی که پیشگام نمایشگرهای کوانتومی است، بازتولید رنگ های واقعی را فدای به دست آوردن کنتراست بالاتر کرده و بهره کامل را از این تکنولوژی نبرده.


به عنوان یک جمع بندی کوتاه می شود گفت که هر سه این تکنولوژی ها تقریبا نزدیک به هم هستند. LCD ها پیشرفت چشمگیری کرده اند و بیشتر مشکلات شان رفع شده، OLED ها نیز به طرز شگرفی خوب شده اند ولی در عین حال برخی مشکلات شان (مثلا، مصرف انرژی بالا حین نمایش رنگ های روشن) پا بر جا است.


روی کاغذ، QLED به نظر خیلی امیدوارکننده می رسد و بهترین ویژگی های LCD و OLED را در خود جمع کرده، ولی اینکه در آینده چقدر پیشرفت می کند بستگی مستقیمی دارد به میزان گرایش شرکت ها به آن و وقت، تخصص و سرمایه ای که به توسعه شان اختصاص می یابد.


امروزه سامسونگ به طور سنگینی روی OLED ها سرمایه گذاری کرده و سایر شرکت ها نیز بیشتر به LCD ها گرایش دارند. باید دید در سال های پیش رو کدام فناوری از رقبا سبقت می گیرد.

منبع: نارنجی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی